Robert Fulghum: Poprask v sýrové uličce (recenze)

Vydáno: 06.07.2016
Kniha Poprask v sýrové uličce, Fulghumova v pořadí již dvacátá kniha, byla sestavena speciálně pro české čtenáře. Obsahuje výběr povídek, esejí a fejetonů, které Fulghumovi ležely několik let v šuplíku a teď je s asistencí nakladatelství Argo, jež vydává všechny české překlady Fulghumových knih, sestavil do publikace zhruba o 150 stranách. Má poměrně netradičně větší formát, než zbytek překladů autorových děl, a i když jsem četla několik ohlasů, které právě toto kritizovaly, mně osobně se právě tento formát zamlouval. Dostaly tak větší prostor například nádherné ilustrace, jejichž autorkou je Češka Kateřina Sechovcová.

A pokud byste si chtěli tuhle nebo kteroukoliv jinou knihu nechat od Fulghuma podepsat, máte ještě poslední šanci 14.7. ve Valašském Meziříčí nebo v Rožnově nad Radhoštěm. Pak se Fulghum ze své bezmála měsíc trvající (a zdaleka ne první) návštěvy Česka vrací zpátky do Států.

Ale teď už zpátky k dílu. Jak jsem uvedla výše, kniha nemá souvislý děj, není to román, je to sbírka dvaatřiceti převážně esejistických prací, které se zabývají příhodami ze života autora, pohrávají si s hlubšími i oddychovými náměty a obecnými pravdami nebo aspoň domněnkami, které tak docela pravdami nejsou. Fulghum je totiž obratně a s humorem sobě vlastním skoro vždy vyvrátí nebo alespoň předělá na něco neotřelého - viz poslední esej My a lidi a Louisa.

Některé mají lehce kritický nádech (třeba fejeton "Barevný"), ovšem ve Fulghumově podání ani vážné téma, jako je rasismus, nevyzní vůbec vážně - a to nemyslím zle. Bylo to nenucené, vtipné takovým tím způsobem, jakým to může vyznít jen z pera někoho, kdo už má životní zkušenosti a podobné téma dokáže zpracovat s nádechem grotesky. A hlavně s nadhledem.

"(...) Evropané nejsou bílí. Když jsem byl v Evropě naposledy, trochu jsem se rozhlížel... Většinou jsou růžoví, hnědí, šedí a žlutí. Pokud snad na barvě kůže záleží, pak bychom měli být zcela přesní, nebo ne? Až zase bude sčítání lidu, měli by si úředníci přinést takový ten vzorkovník, co mají prodavači barev. Každý by se pak mohl rozhodnout pro barvu pleti tak, že by vzorkovník porovnal se svýma rukama či obličejem."
- Robert Fulghum

Někteří lidé by snad mohli nabýt dojmu, že Robert Fulghum píše o banalitách - copak je to přece za témata? Obdivování strak, medvědů, souznění s broukem, co žije v šicím stroji, a podobně. Jenomže mně osobně je zrovna tohle blízké, protože se v nich ukázal autorův vřelý, ač občas možná lehce komický, ale o to víc milý, vztah k přírodě. A co víc - vždycky z těchto příběhů nakonec vzešlo nějaké životní moudro, něco, nad čím jsem se musela chtíc nechtíc zamyslet.

Kromě toho jsou Fulghumovy práce poučné. Protože je nejen dobrým spisovatelem, ale i pozorovatelem (což jde ruku v ruce), informace obsažené v esejích jsou podané poutavě. Tak, že si je člověk zapamatuje. Nevím, kdy se mi budou hodit znalosti či alespoň povědomí o čínských koláčcích štěstí, které jsou vlastně japonské, žvýkačkové zdi v Seattlu nebo městečku Santa Fe v Novém Mexicu, ale číst o nich bylo zábavné.

Kniha mi svou formou a zpracováním lehce připomněla P.S. od Aňi Geislerové, ovšem s tím rozdílem, že Poprask v sýrové uličce není ryze ženské čtení, ale univerzální snůška vtipu, moudrosti, podnětů k zamyšlení a oddychu pro všechny muže i ženy růžové, karamelové, skořicové, čokoládové či barvy prošlého vanilkového jogurtu a každého věku.