Lež (recenze)

Lež (recenze)

Vydáno: 31.08.2016
Ačkoliv u nás C.L. Taylor zatím není moc známá, ve Velké Británii jsou její knihy jako třeba The Missing, The Accident (nakladatelství Domino vydá v listopadu) a v neposlední řadě The Lie velkou senzací a Britka je považována za hvězdu psychothrilleru.

Autorčin tuzemský debut Lež sleduje osudy čtyř kamarádek, které se rozhodnou utéct před problémy do ciziny a zažít životní dobrodužství. Tou nejvíce vzrušující částí jejich putování po Nepálu má být pobyt v horském středisku Ekanta Jatra - dívky mají trávit čas meditací, jógou, odpočinkem u vodopádů a to vše v přátelské komunitě. Tahle dovolená snů se ale změní v horor ve chvíli, kdy začnou umírat lidé, a hrdinkám dojde, že Ekanta Jatra není jen nevinné relaxační zařízení, ale sekta s velmi podivnou hierarchií, z jejíchž spárů málokdo dokáže uniknout.

V knize se prolínají dvě časové linie - minulost a přítomnost. Přítomnost zachycuje život Jane Hughesové, jedné z kamarádek, která se z Nepálu vrátila, ale začala nový život s novou identitou, aby se mohla oprostit od hořkých vzpomínek. Ale někdo její tajemství zná a snaží se Jane zastrašit vzkazy atp. a nehodlá přestat, dokud se její svět nesesype jako domek z karet. A minulost, jak asi tušíte, popisuje, co se čtveřici přihodilo v Nepálu.

Děj je poměrně komplikovaný, ale musím říct, že časové skoky ve vyprávění jsou jednou z nejzajímavějších a taky nejsložitějších kompozičních technik, když přijde na psaní thrillerů a detektivek. Na rozdíl od chronologické kompozice si při časté retrospektivě musí autor dávat velký pozor, aby něco podstatného nevyzradil o x kapitol dopředu a nepřipravil dílo o veškeré napětí, a taky aby se shodovaly třeba i podružné detaily. Ale když se to povede a spisovatel to napíše "jak má", dojem z této kompozice ohromí. To se C.L. Taylorové vesměs povedlo.

Každá část z přítomnosti končí něčím tak napínavým, že se vám skoro chce přeskočit pasáže z minulosti a honem zjistit, co děje dál v té jedné linii, ale v tom vás autorka zase něčím odzbrojí a šokuje v paralelních částech. A takhle se to střídá, takže jste v konstantní tenzi (téměř) celý román. Díky zmíněné skladbě, neobvyklému příběhu a jednoduchému jazyku se Lež čte sama.

Hlavním motivem knihy je především přátelství mezi ženami a fakt, že za specifických (a ne zrovna příznivých) podmínek může být velice křehké. Pukliny ve vztahu, drobné křivdy a dlouho potlačovaný vztek běžně ventilovaný jen neškodným popichováním, můžou v určitých situacích vyústit v něco ďábelského a zvráceného, v nenávist v té nejhorší podobě.

Dalším zajímavým aspektem je autorčino vykreslení toho, jak vlastně fungují sekty. Samozřejmě jsme pořád v beletrii a zvlášť v tomto žánru je třeba brát věci s nadhledem, nicméně intriky a manipulace s myšlenkami, city, ale i činy druhých jsou tu popsány tak věrohodně, že není těžké představit si, jak struktura a ideje podobných skupin asi vypadají.

Ale aby to nevypadalo, že Lež pasuji na nejlepší psychothriller všech dob, musím napsat i pár výtek. Tím největším mínusem je pro mě konec. Závěr by měl podobným knihám nasadit korunku, donutit čtenáře vyslovit to konečné "wow", ale u tohoto románu se nic takového nekonalo. Za naprosto skvělými a napínavými tři sta čtyřiceti stranami těch posledních padesát značně pokulhává, jako by autorce docházel dech a nemohla přijít na žádný brilantní závěr. A protože celá kniha byla až do poslední čtvrtiny obestřena tajemstvím, nabízelo by se určitě i jiné, zajímavější rozuzlení. S tím souvisí i další věc - uvěřitelnost některých ze závěrečných scén. Sem tam už autorka lehce překročila čáru oddělující "super napínavé" a "přehnané".

Jelikož ale román hodnotím jako celek, musím ho taky jako celek pochválit. Čtení Lži jsem si užila, postavy (kladné i záporné - a rozdíly se tu často stírají) byly realistické a bavily mě, dobře popsaná atmosféra a pádné dialogy ve mně evokovaly mnohé - pocity nenávisti i svíravou klaustrofobii.

Doporučuji milovníkům napínavých thrillerů s příměsí psychologických témat, nepohrdnou jí ani čtenáři detektivek a pokud jste vždycky chtěli číst "něco jako Pláž s Leonardem diCapriem", Lež je přesně pro vás.