Kritika v zaměstnání a jak se s ní vypořádat

kritika schůzka

Každý, kdo už přišel do styku s prací (ať už ve formě stáže, brigády nebo plného úvazku), to moc dobře zná. Pokud máte to štěstí a ocitnete se v dobrém kolektivu, prvních pár dní nebo týdnů jde skvěle, lidi vás za práci chválí a vy jste spokojení. Pak ale přijde první kritika. Ať už je konstruktivní nebo ne, nikdy vás nepotěší. Jak se s ní vypořádat?

Neberte si to osobně

První, co byste měli udělat, je oddělit profesní život od osobního, a tedy i separovat vaše dvě životní role. To, že někdo kritizuje, jakým způsobem něco děláte, nemusí nutně znamenat, že kritizuje přímo vás. Pravda je, že ne každý kolega nebo nadřízený se k vám vždycky bude chovat taktně. I když se můžete cítit ublíženě a vnímat kritická slova jako útok na vaši osobu, pravděpodobnější  je, že se vám dotyčný snaží pomoci zlepšit vaše dovednosti. Zkuste se podle nich tedy řídit v práci, ale jakmile se za vámi zavřou dveře a odejdete domů, nechte je za sebou.

Nahlížejte na kritiku jako na příležitost k profesnímu růstu

Vždycky nejdříve zvažte, od koho kritika přichází. Od kolegy, kterého respektujete? Pokud ano, sepište si v bodech jeho připomínky a přemýšlejte, které z nich by vám mohly pomoci zlepšit se v tom, co děláte. Navíc vás to ušetří další podobné kritiky, protože už jste se poučili.

vyrovnat s kritikou

Ptejte se na detaily

Může být těžké vzít si něco z kritiky, která je vágní a nespecifická. Jestli si nejste jistí, co přesně děláte špatně a co byste měli zlepšit, nebojte se zeptat! Kritizující vám může například doporučit, co byste měli příště dělat, aby výsledek práce vypadal lépe.

Nevracejte se k tomu

Jakmile se jednou z kritiky poučíte, najdete způsob, jak dělat něco jinak a lépe, hoďte ji za hlavu a už se k ní nevracejte. Lidská vlastnost neustále si přehrávat dokola negativní situace nás jenom demotivuje a snižuje naši produktivitu.

Pokud není konstruktivní, ignorujte ji

Je rozdíl mezi tím, když se vám někdo snaží pomoct a když se vás snaží shodit. Můžete dostat nerelevatní rady od lidí, kteří jsou v práci noví jako vy (a tedy o ní ještě moc neví) nebo kteří jsou sami tak často kritizování od nadřízených, že si zkrátka na někom potřebují vylít zlost. Takové poznámky můžete rovnou ignorovat, protože vám v ničem nepomůžou, a tak ani nemá cenu se jimi zabývat.

Zdroj fotografie: 20th Century Fox

Autor: Anna Musilová