Kraď jako umělec! (recenze)

Kraď jako umělec! (recenze)

Vydáno: 28.09.2016

Původně knihovník, potom web designér a copywriter, teď uznávaný výtvarník a spisovatel Austin Kleon vdechl roku 2012 život útlé knížečce, která na první pohled vypadá skoro jako obrázková knížka pro děti s minimem textu. Ale zdání klame. Je ve skutečnosti nabitá informacemi; přínosnými, inspirativními a chytrými. A pokud si ji vpustíte do života, už navždycky budete tvůrčí proces (čehokoli) vnímat úplně jinak.

Filozof kreativity Austin Kleon se narodil v malém zapadlém městě v Ohiu, odkud se přestěhoval do Austinu (náhoda?) v Texasu, velkoměsta, které mu změnilo pohled na svět. Tady ho políbily múzy a začal tvořit svá významná díla, mimo jiné i to, které teď držím v ruce. Knihu Kraď jako umělec s podtitulem 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě.

Trochu pesimisticky jsem očekávala deset stokrát přežvýkaných informací, které nepřinesou nic moc nového, ale tahle kniha je důkazem, že Kleon správně pochopil nejen tajemství kreativity a tvorby samotné, ale i hermeneutiky (tj. nauka o správném výkladu textů, informací). Nejenže kniha v originále nesoucí název Steal Like an Artist je opravdovou injekcí inspirace, ale autor v ní prakticky předvedl to, o čem vlastně píše. Nastudoval, vzal si od mnohých, přetvořil, sešil a vzdal hold. A svou interpretací vytvořil něco naprosto jedinečného, a přitom srozumitelného a časově nenáročného. Svých deset rad a tipů vměstnal do bezmála 150 stran textu, z nichž čtvrtinu navíc tvoří obrázky, různé citáty a grafy. Tím pádem knihu můžete knihu přečíst i za pár hodin, ale díky zábavnému a k pochopení nenáročnému stylu psaní a nádhernému grafickému zpracování vám informace v ní obsažené dají víc, než nekonečný strohý text v podstatě o tomtéž. Austin Kleon se zkrátka vyvaroval zbytečností, snad aby čtenáře nezdržoval od vlastního tvoření. Snad abyste si z jeho knihy odnesli co nejvíc. A o tom paradoxně nerozhoduje délka textu nebo množství obsažených informací, ale způsob, jakým jsou autorem podány.

Kraď jako umělec funguje nejen jako tvůrčí inspirace, ale i jako podpora ve chvílích nejistoty. S každou větou, jako by vás autor postrkoval a říkal: "Začni. Něco dělej. Ať už je to cokoliv. Věnuj tomu čas a úsilí a bude to stát za to." A současně vám dával cenné rady, jak si poradit s překážkami na cestě za vytvořením uměleckého díla.

Já si z každé kapitoly odnesla to své. Například jsem si založila desky, kam si ukládám texty, povídky nebo články z časopisů, co mě zaujmou, fotografie, které mi vyrazily dech. A občas je projdu, přemýšlím nad nimi, znovu hledám důvod, proč přitáhly moji pozornost. Daleko méně mě otravuje čekání ve frontě, protože díky Kleonovi vím, kolik inspirace se dá pochytat, když jen čekáte, přemýšlíte, pozorujete. Mám víc chuti a odvahy objevovat nová místa. Nebojím se dělat víc věcí najednou nebo třeba vůbec nic, protože už vím, jak je to pro naši kreativitu důležité...

Tuhle neobvyklou uměleckou "příručku" se kromě výše uvedených důvodů vyplatí mít doma proto, že se k ní budete rádi vracet. Kdykoliv se totiž budete cítit vyčerpaní, bez motivace a odhodlání se do čehokoliv pouštět, stačí ji otevřít na jakékoliv stránce a povzbudí vás. Znovu budete vnímat to postrkování a díky tomu se třeba opravdu zvednete a budete něco dělat. Anebo si naopak budete víc užívat nicnedělání. Ať tak nebo tak, pomůže vám jednou nohou z krize. Nejen tvůrčí.