Jojo Moyes: Než jsem tě poznala (recenze)

Vydáno: 30.06.2016

Dvojnásobná vítězka Romantic Novel of The Year Award Jojo Moyes dokáže svými příběhy ve čtenářích vzbudit mnohé emoce. Radost i překvapení, smutek i výslovný žal. V žádné z výjimečných knih se jí to ale zatím nepovedlo tak bravurně, jako v téhle. Možná i proto se hollywoodští producenti rozhodli, že právě tenhle titul předělají ve velkolepé filmové dílo. Do českých kin dorazí už zítra. Jaký ale je příběh "pod pokličkou", se vším, co k němu patří?

Příběh vypráví o mladé anglické dívce Louise, která žije v malém městečku neobyčejně obyčejným životem; má ráda svého přítele, svou rodinu a práci v kavárně. Když ale o práci přijde, musí přece jen něco ze svého stereotypu změnit. Začne pracovat jako pečovatelka kvadruplegika; bohatého, mladého a obzvlášť cynického Willa Traynora. Nejprve se nemůžou vystát, později se spřátelí a nakonec zamilují. Willa ovšem sužuje strach z vývoje jeho neustále se zhoršující zdravotní situace a on vidí východisko v jediném; smrti. Lou má jen několik měsíců, aby Willa přesvědčila, že má proč žít...

Jako první musím kromě samotného příběhu vyzdvihnout dvě hlavní postavy, které jsou brilantně napsané. Louisa je pro mě nejsympatičtější ženskou literární postavou, se kterou jsem se zatím seznámila. Její ztřeštěnost, pokora, obětavost vůči rodině a svým blízkým, dobré srdce a naprostá nezištnost jsou kvalitami, které by z ní dokázaly udělat mou nejlepší přítelkyni, kdyby byla skutečná. Will je zase tou nejzajímavější postavou; je zásadový, tvrdohlavý, sarkastický, ironický, cynický, na druhé straně je však citlivý a laskavý. A obdivuhodně uvěřitelný. Dialogy mezi ním a Lou nepůsobily uměle, ani jedinkrát jsem neměla pocit, že by se autorka cítila "v jeho kůži" nesvá, protože to se autorkám (zvlášť těm, co píšou romantické příběhy) může snadno stát a na výsledku díla je to pochopitelně vidět. Tady nebyl jediný takový řádek.

Děj plyne v ideálním tempu, nic nepřebývá, nic nechybí, kompozice je perfektní v tom, že autorka zařadila i pohled vedlejších postav jako je sestra Louisy, Trina, Willův otec a matka. Avšak napsala jen to, co bylo nutné pro dokreslení příběhu či pochopení postojů různých postav, které zrovna v té části knihy hrály důležitou roli.

Při psaní takového příběhu by bylo velmi snadné zaujmout ryze trpitelský postoj, který by byl pochopitelný, ale autorka se nebála zařadit do knihy porci vtipu, velice osobitého, řekla bych vyloženě anglického humoru. Nečekala bych to, ale nejednou jsem se při čtení od srdce zasmála.

Zároveň, což asi nikoho nepřekvapí vzhledem k žánru, to byl román velice dojemný a plný zlomových momentů. Nad tím vším ale zvláštně převažoval pocit, že celá ta kniha je ve své podstatě neuvěřitelně inspirující.

Vyvstává otázka, jestli Lou změnila život Willovi nebo Will jí, jestli se ona snažila zachránit jeho nebo to bylo právě naopak. Will byl ochrnutý od hrudníku dolů, nemohl vůbec nic, a přesto dokázal z Louisy udělat úplně nového člověka, donutil ji vnímat vlastní ambice a změnit je v činy.  A ona ho naučila doopravdy milovat, být člověkem schopným čistého citu, kterým by se před nehodou možná nikdy nestal.

Román není jen o jedné velmi nepravděpodobné, zdrcující a kouzelné lásce, je i o poznání sebe sama, o překonávání hranic, o faktu, že lidé se můžou změnit, i když je to sebevíc nepravděpodobné, a o tom, že máme za všech okolností žít statečně. Prostě žít. S láskou, bolestí, s radostí i zklamáním a vším ostatním, co ono hořkosladké bytí obnáší.A je to všechno tak neuvěřitelně skvěle podané, že se z toho rozechvějete.